• Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie

 

20.01.2004

Temat: Ósme przykazanie

Teksty: Mt 5, 33 – 37; Ps 34 

 

Chrystus komentuje część ósmego przykazania, ponieważ Żydzi w tamtych czasach najczęściej w tym zakresie łamali to przykazanie. Chodzi o częste przysięgania na Boga i Jego dzieła, aby podkreślić w ten sposób swoją prawdomówność. Bardzo często podpierali się przysięgą na przykład stwierdzali. „To, co powiedziałem jest prawdą. Przysięgam na ołtarz Boga” lub „Na Boga w niebie przysięgam, że oni mnie skrzywdzili” Dlatego Jezus bardzo mocno krytykuje ich mówiąc, że podważają wiarygodność Boga i wciągają Go w ludzkie animozje. Dodaje: Nie wolno ci tego robić, bo nie ty uczyniłeś świat, a nawet nie możesz zmienić koloru swoich włosów.

Dodaje na końcu: „Niech twoja mowa będzie Tak, tak; nie, nie”, bo skoro one są tak, to są tak, a skoro są nie to są nie. Nie potrzebujesz przysięgi. O twojej wiarygodności nie decyduje przysięga, ale prawdomówność wynikająca z czystego serca. Prawdą jest relacja do Boga i bliźniego, nie przysięga.

Gdzie i kiedy my najczęściej łamiemy to przykazanie?

 

Rachunek sumienia:

   1. Czy jesteś wierny prawdzie? (tzn. że masz zasady, którymi żyjesz i czy te zasady przekładają się na konkretne życie).

   2. Czy zdarzają ci się pomówienia? (Są wtedy, kiedy nie sprawdzasz wiarygodności usłyszanej informacji, a ją powtarzasz.)

   3. Czy lubisz plotkować (obmawiać)? (Nie znasz kogoś, wiesz o nim niewiele, a mówisz o nim, czyli dopisujesz mu pewne cechy, których on nie posiada. Niekoniecznie muszą to być zaraz bardzo złe, dramatyczne rzeczy o tym człowieku, ale mogą być tzw. półprawdy, ćwierćprawdy itd.)

  4. Czy szkodzisz bliźniemu przez oszczerstwa? (Całkiem wyssane z palca, nieprawdziwe rzeczy mówisz o bliźnim)

  5. Czy zdajesz sobie sprawę, że właśnie oszczerstwo, w mniejszym stopniu obmowy, a w jeszcze mniejszym plotki, ale wszystkie one równocześnie powodują, że podcinasz, niszczysz, deformujesz dobre imię danego człowieka, o którym te słowa wypowiedziałeś?

  6. Czy dochowałeś tajemnicy, sekretu? Dla naszej wspólnoty: Czy wynosiłeś poza wspólnotę opinie o osobach ze wspólnoty?

  7. Czy niszczyłeś więzy małżeńskie, rodzinne, koleżeńskie przez kłótnie, zniewagi i złości? W jakim stopniu ty byłeś przyczyną owej kłótni, zniewagi, czy złości, albo czy byłeś perfidny w tym zakresie?

  8. Czy świadomie prowokowałeś słowem, czy postępowaniem innych ludzi, aby ich poróżnić ze sobą?

  9. Jeśli kogoś obraziłeś plotką, oszczerstwem, obmową, czy miałeś odwagę odwołać to i przeprosić pokrzywdzoną osobę?

  10. Czy byłeś naiwniakiem i przyjmowałeś bezmyślnie i bezkrytycznie opinie innych ludzi o kimś?

  11. Czy miałeś odwagę przeciwstawić się kłamstwu w swoim środowisku i stanąć w obronie niesłusznie posądzanych

 

     Żydzi to przykazanie łamali w taki sposób, że po prostu kłamali ewidentnie i na dodatek powoływali się na Boga, czyli było to podwójne kłamstwo. My żyjemy w czasach chyba trochę innych, gdzie kłamstwo jest czymś, bardzo powszechnym, szczególnie u osób piastujących ważne stanowiska publiczne. Kłamie się oficjalnie i wszyscy o tym wiedzą, a kiedy się komuś udowodni kłamstwo, to zawsze istnieje możliwość kolejnego kłamstwa dla podkreślenia swojej niewinności.

Każde kłamstwo ma potworny skutek. Raz, że zabija (w prawdzie powoli) człowieka, a dwa, że podważa naszą wiarygodność. Ile razy podważysz wiarygodność drugiego człowieka, to przestają tobie wierzyć inni.

Bagatelizowanie tego przykazania wynika między innymi z tego, że po jednym kłamstwie nie widzimy złych skutków. Prawda o łamiących to przykazanie jest brutalna, powoli rozcieńczamy siebie: „tak” już nie jest czystym „tak”; „nie” już nie jest klarownym „nie”. Prawda wiary moralności się rozmywa – umieramy.

 


Liturgia dnia

Polecamy

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
309987

Odwiedzający

Odwiedza nas 8 gości oraz 0 użytkowników.

Datki na ubogich

Prowadzimy też działalność charytatywną. Nasze środki finansowe są bardzo ograniczone, dlatego ogromną pomocą, dającą możliwość wspomożenia większej ilości potrzebujących, będzie każde wasze wsparcie. Serdecznie dziękujemy!

Podajemy konto, z którego pieniądze są przeznaczone na pomoc ubogim.

Rzymskokatolicka Parafia p.w. M. B. Różańcowej w Skoczowie
Akcja charytatywna
Bank Spółdzielczy Skoczów

19 8126 0007 0003 5129 2000 0020

Mapa

Kontakt

ul. Harcerska 12
43-430 Skoczów
Polska

E-mail: bogurodzica@ox.pl
Tel.: (33) 857 71 60