• Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie
  • Parafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w SkoczowieParafialna Wspólnota Modlitewno - Ewangelizacyjna św. Bogurodzicy w Skoczowie

5.06.2013

Temat: Duch Święty tłumaczy pisma

Teksty: Dz 2, 14-36; Ps 71 ; Łk 4, 16-22a

           Owocem tegorocznego czuwania na zesłanie Ducha Świętego niech będzie cykl kazań dotyczących roli Parakleta w życiu pierwszego Kościoła i naszym. Dzisiaj o tym jak Duch Święty pozwala nam zrozumieć Pisma.
           Najpierw jednak o Jezusie, który jest napełniony Duchem Świętym. Przypomnę dziś czytaną Ewangelię. Akcja dzieje się w Nazarecie w synagodze. Przychodzi rodak nikomu raczej nieznany Jezus, pozwalają Mu czytać słowo Boże i komentować święty tekst. A Jezus - jak stwierdza św. Łukasz: „w mocy Ducha” po przeczytaniu fragmentu proroka Izajasza, przypomnę: Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie” (Łk 4,18) - stwierdza: „Dziś na mnie wypełniły się słowa Pisma”, tzn. ja jestem namaszczony Duchem Świętym, czyli jestem oczekiwanym Mesjaszem, to się dzieje dzisiaj na waszych oczach!
           Przypatrzmy się teraz jak Paraklet uzdolnił św. Piotra do zrozumienia Starego Prawa.
Jest to pierwsze nauczanie Piotra po zesłaniu Ducha Świętego. Piotr aż trzy razy powołuje się na Stary Testament. Żydzi doskonale znali te teksty, ale nie potrafili je zinterpretować.
         Pierwszy brzmi tak: „W ostatnich dniach - mówi Bóg - wyleję Ducha mojego na wszelkie ciało, i będą prorokowali synowie wasi i córki wasze, młodzieńcy wasi widzenia mieć będą, a starcy - sny. Nawet na niewolników i niewolnice moje wyleję w owych dniach Ducha mego, i będą prorokowali” (Dz 2, 17n). Piotr podobnie jak Jezus w mocy Ducha Świętego mówi: Dziś spełniły się słowa proroka Joela (Jl 3, 1-5) na nas. My nie jesteśmy pijani, jest dopiero 9 rano, jesteśmy w 100% trzeźwi, to Duch Boży powoduje w nas taką radość.
          Drugi fragment tym razem jest Psalm 16 „Dlatego się cieszy moje serce, dusza się raduje, a ciało moje będzie spoczywać z ufnością, bo nie pozostawisz mojej duszy w Szeolu i nie dozwolisz, by wierny Tobie zaznał grobu. Ukażesz mi ścieżkę życia, pełnię radości u Ciebie, rozkosze na wieki po Twojej prawicy” (Ps 16, 9-11). Żydzi znali ten tekst, ale nie wiedzieli, że ten Psalm zapowiada to, że Jezus nie umrze na wieki, ale będzie trwał na wieki w radości przed Bogiem. Piotr tylko dzięki Duchowi św. mógł mieć takie zrozumienie słowa Bożego.
           Trzeci fragment, który dzisiaj słyszeliśmy Ps 110 „Rzekł Pan do Pana mego: siądź po prawicy mojej, aż położę nieprzyjaciół Twoich, jako podnóżek pod Twoje stopy.” Psalm odmawiany wielokrotnie przez Żydów i co on ma wspólnego z Jezusem? Może być podwójnie zrozumiany: a) Zgodnie z wiarą Izraelitów, że nie ma zmartwychwstania, więc i Dawid złożony w grobie, nie mógł wstąpić do nieba lub
b) Dawid sam stwierdza, że słowa te dotyczą Mesjasza.
          Co z tego wynika? Tylko Duch Święty daje właściwe zrozumienie Pisma św. i tylko On wyjaśnia, że Jezus jest zapowiedzianym Mesjaszem i jedynym Zbawicielem.
          A jakie ma to znaczenie dla nas? Bez pomocy Ducha Prawdy nie zrozumiemy Biblii, będzie dla nas martwą księgą, może historycznym opisem, ale obcym nam. Jeśli otworzysz się na Jego działanie, słowo Boże da ci odkryć sens wiary w Jezusa, sens zbawienia, itd. Również Duch Święty da ci zrozumienie tego, co jest najważniejsze na przykład na takich mszach św. nie sensacyjne odczucia (owszem one mogą być pomocne), ale najważniejsze, że dzięki mocy Ducha Św. możemy na poziomie żywej wiary odnowić relacje do trójcy Przenajświętszej i być uzdrowiony najpierw na duszy a potem ciele.
         Duch Święty jest nam i dzisiaj niezbędnie potrzebny, dlatego prośmy Go, by na nas się wylewał i dał nam zrozumienie istoty naszego zbawienia w Jezusie.


3.07.2012

Temat: Duch Święty sprawcą jedności

Teksty: Dz 2, 42-47; Ps 133; J 17, 20-26

           W Dziejach Apostolskich czytaliśmy: „Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie”. Równoległy tekst, który też jest takim podsumowaniem czasów apostolskich (Dz 4,32) brzmi: „Jeden duch i jedno serce ożywiało wszystkich, którzy uwierzyli”. Jeden Duch jest sprawcą jedności.
         Moi drodzy, apostołowie mieli ten sam problem co i my - szatan kusi człowieka wykorzystując jego inteligencję, różne uzdolnienia, ambicje, itd., żeby rozbić jedność między współwyznawcami Jezusa.
         Jezus doskonale sobie zdawał sprawę, że tak będzie, i dlatego odmówił tzw. „modlitwę arcykapłańską”, której fragment dzisiaj czytałem. W nim usłyszeliśmy błaganie Syna zanoszone do Ojca: „aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał. (J 17,21).
         Dlaczego Jezus prosi o jedność Ojca, po co zsyła Ducha Świętego dar jedności? Pragnie, żebyśmy byli klarownym znakiem ewangelizującym, który ma jedno źródło, jeden wymiar, jedną treść i jedno przesłanie.
         Moi drodzy, ci którzy urodzili się, mieszkają tu na Śląsku Cieszyńskim, to znają ten problem, którego cechuje podział chrześcijaństwa. Dla mnie to jest przekleństwo. Bo różnorodność wyznań, to jest argument, by odejść od wiary w Boga. Człowiek wątpiący, poszukujący myśli sobie tak: Skoro oni między sobą się nie potrafią dogadać, jak ja mam uwierzyć w Boga, jakiego oni głoszą, skoro oni nie potrafią się z sobą dogadać. To przekleństwo jest owocem działania szatana, któremu udało się skłócić wyznawców Chrystusa.
         Dlatego bardzo istotne jest to, żebyśmy teraz szukali pojednania i pragnęli jedności. Musimy zacząć od siebie uczyć się jedności. Przykład: Przychodzimy z różnych stron, jesteśmy bardzo różni, mamy wielkie problemy. Mimo tego powinniśmy nie modlić się o własne uzdrowienie, ale za tych, których nie znasz. Modląc się za nich, tworzysz jedność w Duchu Świętym, tworzysz jedność na modlitwie.
         Owo uczenie się jedności to również powinno się przekładać na praktyczne zastosowanie słowa z Dziejów Apostolskich: „Sprzedawali majątki i dobra i rozdzielali je każdemu według potrzeby”. Nie chodzi zapewne żeby sprzedawać majątki, a potem zostać na łasce innych. Chodzi raczej o zainteresowanie się potrzebami innych. A jeśli okaże się, że są w większej potrzebie od ciebie, to wyciągnij do nich swoją pomocna dłoń i zaradź potrzebą innych.
         Jeszcze jest jeden wymiar bardzo istotny. Tworzymy tu bardzo różne grupy z różnych stron, niektórzy należą do grup charyzmatycznych, niektórzy są we wspólnocie „Apostolstwo Dobrej Śmierci”, Róż różańcowych, itd. Mimo, że mamy różne dary, należymy do różnych grup, to Duch Święty daje nam łaskę wspólnego wielbienia Boga. Zacytuję jeszcze jeden fragment z Dziejów Apostolskich: „Wielbili Boga, a cały lud odnosił się do nich życzliwie”. (Dz 2,47). Wspólna modlitwa mimo różnorodności jest widzialnym znakiem jedności, ale równocześnie jest zjednoczeniem się z Bogiem.


Liturgia dnia

Polecamy

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
335036

Odwiedzający

Odwiedza nas 167 gości oraz 0 użytkowników.

Datki na ubogich

Prowadzimy też działalność charytatywną. Nasze środki finansowe są bardzo ograniczone, dlatego ogromną pomocą, dającą możliwość wspomożenia większej ilości potrzebujących, będzie każde wasze wsparcie. Serdecznie dziękujemy!

Podajemy konto, z którego pieniądze są przeznaczone na pomoc ubogim.

Rzymskokatolicka Parafia p.w. M. B. Różańcowej w Skoczowie
Akcja charytatywna
Bank Spółdzielczy Skoczów

19 8126 0007 0003 5129 2000 0020

Mapa

Kontakt

ul. Harcerska 12
43-430 Skoczów
Polska

E-mail: bogurodzica@ox.pl
Tel.: (33) 857 71 60